De techniek:
De xenon-technologie markeert het voorlopige hoogtepunt bij de ontwikkeling van koplampsystemen voor automobielen. De kern van deze technologie is de xenonlamp. In plaats van een gloeispiraal komt het licht hierbij van een vlamboog, die tussen twee exact gepositioneerde elektrodes oplicht.
Xenonlicht kent ten opzichte van het licht van conventionele gloeilampen twee belangrijke voordelen:
*tot 3x meer lichtopbrengst
*lager stroomverbruik dan halogeen ( 35W i.p.v. 55W)
*minder brandstofverbruik
*langere levensduur dan halogeen
*veiligheid,door beter zicht en gezien worden
*meer reflectie van verkeersborden en belijning
*exclusieve uitstraling van uw auto
Vergelijking halogeen - xenon
Gloeispiraal
Vlamboog van xenonlamp
Om de vlamboog te produceren, is een speciale voorschakelelektronica noodzakelijk. Deze regelt de opstartspanning van 23.000 Volt.
Voorschakelelektronica
Nieuwe regels voor gasontladingskoplampen (26 juni 2006)
Voor nieuwe auto’s die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet, gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Kabinet is hiermee akkoord gegaan. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.
De belangrijkste eisen zijn automatische niveauregeling en een koplampreinigingsinstallatie. Wanneer een auto door een zware belading achterover hangt, kan een tegenligger verblind raken door de koplampen. Een niveauregelaar gaat dit tegen. Verder moet een sproeier de lampen schoonhouden. Een vuile koplamp kan namelijk voor verblindend ‘strooilicht’ zorgen. Door de hoge lichtopbrengst is bij xenonlampen het voorkomen van verblinding erg belangrijk.
Vorig jaar is de invoering van de eisen al bekendgemaakt. Om te voorkomen dat automobilisten die te goeder trouw al xenonlampen hebben ingebouwd hun voertuigen moeten aanpassen, is nu besloten dat de regels alleen gelden voor nieuwe auto’s.
Oorspronkelijk zouden de eisen behalve voor xenonlampen ook gelden voor andere lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen. Omdat de lichtsterkte in verband met de handhaving niet te controleren is met de beschikbare meetmiddelen, vervallen de eisen voor de laatste categorie.
Is het nu gasontlading of xenon?
De één heeft het over gasontladingslampen, de ander spreekt over xenon. Wie heeft er nu gelijk? Welnu, de eerste helemaal en de ander een beetje! Het grote onderscheid bij deze verlichting is het werkingsprincipe. Tussen twee elektroden wordt een hoge spanning opgebouwd, die in het in de lamp aanwezige xenongas tot ontlading komt. Daar dankt de lamp zijn naam aan. Er zit dus weliswaar xenongas in de lamp, maar dat zegt eigenlijk weinig want dit edelgas komt in meerdere typen lampen voor. Maar ja, “xenon” klinkt nu eenmaal beter en vooral moderner dan “gasontlading”, dus …
|